پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119484
اسرائيل نگران مذاکرات است
تاریخ انتشار : 1393/08/19 13:33:38
نمایش : 1310
نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي درباره مذاکرات هسته‌اي روبه‌افزايش است. يک مسئول بارز اسرائيلي ضمن بيان اينکه حتي تمديد مذاکرات هم گزينه بدي به شمار مي‌رود، گفت که تعداد سانتريفيوژهاي مورد توافق آمريکا با ايران در حال افزايش است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، همزمان با ابراز نگراني «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي که از نبود حتي بندي امنيتي انتقاد کرد که درباره حفاظت از امنيت اسرائيل در مذاکرات هسته‌اي ايران و «۱+۵» باشد، يک مسئول بلندپايه اسرائيلي هرگونه توافق ميان ايران و گروه موسوم به «۱+۵» را براي رژيم صهيونيستي بد دانست و گفت حتي تمديد مذاکرات نيز «گزينه‌اي بد» است.

روزنامه «تايمز اسرائيل» با نقل اين خبر، به هويت اين مسئول بلندپايه اشاره‌اي نکرد اما به نقل از وي افزود که توافق يا تمديد مذاکرات «دو گزينه بد است که مي‌تواند به بي‌ثباتي در خاورميانه دامن بزند و به جمهوري اسلامي اجازه بدهد که توسعه سلاح اتمي را با فراغ بال بيشتري ادامه بدهد».

اين مقام اسرائيلي افزود: توافق بدي خواهد بود. تعداد سانتريفيوژهايي که آمريکا با آن موافقت کرده است، روبه افزايش است. الان حرف و مذاکرات از ۵ هزار دستگاه است. روشن است که ايراني‌ها براي اهداف صلح‌آميز به تعدادي بيش از اين نياز ندارند.

پيش از اين منابع و گزارش‌هاي خبري از اصرار ايران بر داشتن بيش از ۲۰ هزار و اصرار آمريکا بر ۴ هزار سانتريفيوژ خبر داده بودند. بر اساس همين گزارش‌ها عدد ۹۵۰۰ سانتريفيوژ نيز قبلا مطرح شده بود.

اين مقام اسرائيلي همچنين با بيان اينکه موضوع سلاح‌هاي ديگر مانند طرح‌هاي موشک‌هاي دوربرد در مذاکرت بررسي نشده است، گفت که آمريکا بسيار علاقه دارد تا روابط خود با ايران را براي کمک به حل مسائل منطقه‌اي اصلاح کند. «آمريکا معتقد است که ايران براي پرداختن (و حل) نزاع‌ها در افغانستان، عراق، سوريه و يمن محوري مهم است».

از طرفي ديگر، روزنامه «اسرائيل امروز» که از منابع خبري نزديک به بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي است، در اين خصوص نوشت، «بهتر است بفهميم (و درک کنيم) که غرب بيش از ايراني‌ها به دنبال توافق است؛ در دهه اخير ايراني‌ها سه بار درباره طرح هسته‌اي‌شان دروغ گفته‌اند؛ بهتر بود از موضع قدرت با آنان (ايراني‌ها) مذاکره مي‌شد نه از موضع برابر. ايراني‌ها بايد کوتاه بيايند و امتياز بدهند. آنها بايد به دنبال توافق باشند اما هيچ يک از اينها هيچ‌وقت اتفاق نيفتاده است».

به موازات اين نگراني، همچنين نتانياهو روز يکشنبه موضع رسمي خود در قبال مذاکرات هسته‌اي را بيان کرد. نتانياهو صداي اعتراض و نگراني خود را نه فقط درباره اصل مذاکرات بلکه درباره بندها و موارد مورد مذاکره ابراز کرد. نتانياهو معترض است که چرا توافق مورد بحث، بندهايي درباره حفاظت مستقيم از امنيت اسرائيل ندارد.

نتانياهو در ابتداي جلسه هفتگي کابينه گفت: آنچه لازم است، نه فقط اين است که ايران سلاحي اتمي توليد نکند بلکه اين است که قدرت توليد آن در آينده را هم نداشته باشد و حتي شامل توقف کامل و نهايي روند غني‌سازي باشد. مذاکرات اين مسئله را پشت سر گذاشته؛ امري که با توازن قوا (در منطقه) تناسب ندارد و ايران توانست در آن (مذاکرات) خود را هم‌سطح آمريکا در منطقه (به ديگران) تحميل کند.

نتانياهو در ادامه سياست‌ ايران‌هراسي با بيان اينکه دنيا دو راه دارد يا توافق کنيد و تسيلم شود يا اينکه براي خلع قدرت ايران براي توليد سلاح اتمي اصرار کند، گفت: اسرائيل هرگز نمي‌پذيرد که ايران کشوري در آستانه اتمي شدن بماند. اين خطري براي همه ماست.

مذاکره وزراي خارجه ايران و آمريکا با حضور هماهنگ‌کننده سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا در مسقط پايتخت عمان از يکشنبه (ديروز) آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

«عمان ديلي» در اين خصوص نوشت که در جلسه اول مذاکرات ميان «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران، «جان کري» وزير خارجه آمريکا و با حضور «کاترين اشتون» هماهنگ‌کننده سابق اتحاديه اروپا در مورد غني‌سازي اروانيوم و برداشتن تحريم‌هاي ايران صحبت شده و تمام وقت جلسات به همين دو موضوع اختصاص داده شده است (جزئيات بيشتر).

عمان‌ديلي به نقل از يوسف‌ بن علوي وزير امور خارجه عمان نوشت: خوشبيني بسياري در مسير مذاکرات وجود دارد و مذاکرات ديروز به نقاط حساسي رسيده و در آن پيشرفت ديده مي‌شود. وي افزود: مذاکرات به مسيري وارد شده که بازگشت از آن سخت است و دو طرف اصرار دارند به توافق برسند و اين خواسته‌اي است که ما ميان دو طرف ديديم.

از طرف ديگر يک ديپلمات روس نزديک به مذاکرات در گفتگو با روزنامه «کامرسانت» روسيه فاش کرد که عملا همه جزئيات فني توافقنامه نهايي مورد توافق طرفين قرار گرفته (جزئيات بيشتر) و تنها يک موضوع اصلي باقي مانده و آن روند چگونگي لغو تحريم‌ها از ايران است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html